tiistai 4. lokakuuta 2011

Se avoin kysymys * The open question

Elokuussa 2008 aloitin ensimmäisen blogini (Thinking) miettiessäni kysymystä, jos Jumala on kerran sanonut nimekseen EHJEH/EHJEE/EHJE eli hepreaksi אהיה, miksi ihmiset kutsuvat häntä nimellä JAHVE/JEHOVA eli hepreaksi יהוה, vai onko kysymyksessä kaksi eri tekijää.

I began to write my first blog (Thinking) in August 2008 when I was inquiring why people call God by the name YAHWEH/JEHOVAH or in Hebrew יהוה but God himself said EHYEH/EHYEE/EHYE or in Hebrew  אהיה or are there two different authors.

Kuluneiden neljän vuoden aikana olen etsinyt vastausta puolelta jos toiseltakin, mutta sama kysymys on edelleenkin avoinna ja vailla lopullista vastausta!

During these four years I have been seeking for the answer from one source and another, but the question is still waiting for an ultimate answer!





Tänä syksynä aloin käydä heprean tunneilla ja kaivoin hyllystä itseopiskelussani käyttämät kirjat esiin, koska juuri niitä käytetään myös oppitunneilla.
Selasin sanakirjasta esiin nuo kaksi nimeä ja totesin, että kysymys odottaa vastaustaan!

I started my Hebrew lessons in this autumn and took up the books I have used in my self-studies, because we use the same books at lessons.
I browsed forth those two words from the dictionary and found that my question is still open!




 אהיה  I am, the name God used of himself




 יהוה vovels usually from the words adonaj, elohim, sema



Tiedän varmuudella, mistä tulee sana EHJEE, mutta mikä on  JAHVE -nimen alkuperä?

I'm sure about the word EHYEE, but what is the origin of the word YAHWEH?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti