perjantai 30. syyskuuta 2011

Pyhitetty nimi * The sanctified name

Verbi "pyhittää" ( לקדש ) merkitsee "erottamista pyhää käyttöä varten". Tällainen toimenpide voidaan tehdä ihmisille (esim. esikoiset, papit, Israelin kansa), rakennuksille (esim. ilmestysmaja, temppeli), esineille/tavaroille (esim. ilmestysmajan esineet/kalut, rahat), määrätylle ajankohdalle (esim. riemuvuosi). 

The verb "to sanctify" ( לקדש ) means "to separate for a holy use". Sanctified things may be people ( the firstborns, priests, Israelis), buildings (tabernacle, temple), articles/stuff (the tool in the tabernacle, money), certain periods of time (jubile).

Kyseinen pyhittää-verbi esiintyy myös luomiskertomuksessa (1. Moos. 2: 3) muodossa ויקדש. Tuossa jakeessa kerrotaan, miten Jumala erotti seitsemännen päivän kaikista muista viikonpäivistä siunaamalla sen ihmistä varten ja lepäämällä silloin itse kaikesta työstä, jonka hän oli tehnyt. Tämä Jumalan suorittama viikon seitsemännen päivän pyhittäminen antoi sille nimen "sabatti" levätä-verbiä mukaillen. Kaikki muut viikonpäivät nimetään raamatussa järjestysluvun avulla.

We can read the same verb even in the first creation story (Gen. 2: 3) in the form  ויקדש . God separeted the seventh day from the other days, blessed it for man and rested in that day after all his creation. Thus God called that day "Sabbath" according to the verb "to rest". All the other days are called in the Bible according to their running numbers.

Jeesuksen opettamassa Isä meidän -rukouksessa on sanat "pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt. 6: 9). Kyseinen pyhittää-verbi on siinä muodossa תקדש. Siis myös Jumalan nimi on pyhitetty. Mutta mikä on Jumalan "pyhitetty" nimi?

In the prayer Jesus taught us there are the words "hallowed be thy name" (Matthew 6: 9). The same verb is here in the form תקדש .Therefore even God's name is sanctified. But what is that name?

Olen kirjoittanut blogeillani jo yli kolme vuotta EHJEH-nimen puolesta. Verratessani nimeä Jahve/Jehova יהוה nimeen EHJEH אהיה, mielestäni jälkimmäinen nimi on ylivoimainen voittaja, sillä se tapa, jolla tetragrammatonia יהוה käytetään okkultismissa on kaukana "pyhittämisestä". 

I have been writing more than three years about the name EHYEH on my blogs. When I'm comparing the name Yahweh/Jehovah יהוה to the name EHYEH אהיה, I think the latter is a superior winner, for the way how the tetragrammaton יהוה is used in occultism is far from the "sanctification".

Näyttää siltä, että "pyhitetyt" asiat eivät ole suuressa suosiossa tässä maailmassa. Suuri enemmistö on valinnut lepopäiväkseen sunnuntain ja Jumalansa nimeksi Jahve/Jehova. Vain pieni vähemmistö ihmisiä on valinnut lepopäiväkseen Jumalan itsensä pyhittämän ja siunaaman päivän, sabatin. Jumalan "pyhitetyn" nimen kohdalla joukko on vieläkin pienempi. Jumalan pyhitetty nimi EHJEH näkyy hepreankielisessä raamatussa noin 40 kertaa, mutta suomenkielisessä raamatussa vain yhden ainoan kerran reunamarginaalissa.

It seems to me that the "sanctified" things are not faved in this world. The great majority of people has chosen Sunday to be their rest-day and their God is called Yahweh/Jehovah. Only a small minority has chosen Sabbath to be their rest-day. But how small is the group to choose the name EHYEH?  We can read God's sanctified name EHYEH in the Hebrew Bible about 40 times but in the Finnish version it is mentioned only once on a margin.






Wienin Stefansdomin saarnastuolin sammakkokaide taitaa paljastaa avoimesti, minkälaisia oppeja kirkoissa julistetaan!

Perhaps the frog-stairs of a pulpit in Stefansdom in Wien shows openly up the quality of the doctrines of the church!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti