lauantai 8. lokakuuta 2011

Pyhyyden korostusta * Emphazicing God's holiness

Sekä Ilmestyskirjassa (4: 8) että Jesajan kirjassa (6: 3) toistuu sana "pyhä" kolme kertaa peräkkäin.
Molempien tekstien selityksistä olen saanut kuulla ja lukea, että kolmen "pyhä"-sanan peräkkäinen esiintyminen tekstissä on todiste Jumalan kolminaisuudesta tai viittaus siihen.

In Revelation (4: 8) and in the book of Isaiah (6: 3) there is a word "holy" repeated three times one after the other. I have been listening and reading the interpretations of those texts with a claim that the word "holy" repeated three times is an evidence of the Trinity or a reference to it.

Mielestäni tuollainen tulkinta on hyvin asenteellista, vailla objektiivisuutta ja ilmaisee tulkitsijan omia ennakkokäsityksiä. Millään kuvailevalla sanalla (adjektiivilla) esitettävissä oleva asia ei kertaudu sen mukaan, kuinka monta kertaa kyseinen sana toistetaan. Kertautuva adjektiivi ymmärretään sen kohteen erityisenä piirteenä. Niinpä ymmärrän, että Jumalan pyhyys tulee alleviivatuksi sitä enemmän, mitä useampi "pyhä"-sana on tekstissä peräkkäin.

I think that this kind of reading omits a certain attitude, it's not objective but is an express of a preconception. Nothing gets multiplied by a repetition of an adjective. A repeated adjective shows only some special feature of it's object. Therefore I can understand that God's holiness has been underlined with a repeated adjective "holy".

Huomasin tänään riemukseni, että voin perustella mielipidettäni niinkin komealta kuulostavalla asialla kuin Kuolleenmeren kääröillä. Qumranin luolasta vuosiana 1947-1956 löydetyissä teksteissä on nimittäin myös Jesajan kirja. Noita saviruukoista löydettyjä käsikirjoituksia on pidetty essealaisten tekeminä. Eräiden lähteiden mukaan myös Jeesuksen on katsottu kuuluneen essealaisten nasaretilaiseen haaraan. Rooman keisari Vespasianus hävitti essealaisten alueet vuonna 68 j.Kr.

I was exhilarated today when I noticed that I can arque my opinion with such a famous thing as the Dead Sea scrolls. The scrolls of Qumran (found in 1947 - 1956) include also the book of Isaiah.  Perhaps the Essenes wrote those scrolls. Even Jesus has been considered an Essene from the Nazarean branch. Vespasian, a Roman Emperor, destroyed the areas of the Essenes in 68 A.D.

Kuolleenmeren kääröistä löydetyssä Jesajan kirjassa sana קדמש eli "pyhä" esiintyy ainoastaan kahteen kertaan. Tästä tiedosta voin vetää myös sen johtopäätöksen, että jollakin käsikirjoittajalla on saattanut olla tarve korostaa pakanallista kolminaisuutta tekemällä tekstiin pieni lisäys. Ovelaa!

The text of Isaiah according to the Dead Sea scrolls has the word קדמש or "holy" twice only. From this I can draw even such a conclusion that perhaps some scriptwriter wanted to emphazice the pagan Trinity and made a little addition. Clever!






Vaikka lukisi hepreankielistä raamattua, ei voi olla täysin varma tekstin autenttisuudesta! Kyseinen neliöfontti sai nimittäin vasta 2. vuosisadalla eli 100-200 j.Kr. "kanonisen aseman pyhien kirjoitusten ainoana hyväksyttynä kirjoitustapana." Sen lisäksi on muistettava, että masoreetit ovat keksineet pienin pistein ja viivoin ilmaistavat vokaalimerkinnät (jotka ovat mukana nykyisessä hepr. raamatussa) vasta 700-800 j.Kr. Nykyinen hepreankielinen raamattu ei siis ole edes Jeesuksen aikainen puhumattakaan, että siinä oleva Jesajan kirja olisi profeetan itsensä kirjoittama.

You can't be totally sure of the authenticity of the text although you read the Hebrew bible! You see the squared font in question was ratified not until the second century "as the only accepted font of the canonized holy texts." More over we must remember that the Masoretes invented the small dots and lines to show the vovels (in the modern Hebrew bible) not until the seventh and eighth century. Therefore the modern Hebrew bible is not from the time of Jesus not to mention the book of Isaiah were made by Isaiah himself.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti