Törmäsin tänä iltana outoon ja hirvittävään sanaan "hyvityskuolema". Kun sain ystävältäni kuulla, että sellaisesta käsitteestä puhutaan uskonnollisissa piireissä, en ollut uskoa korviani. Järkyttävintä koko ajatuksessa on mielestäni se, että annetaan ymmärtää Jumalan vaativan sellaista ja Jeesuksen suorittaneen sen omalla kuolemallaan. Tällaiseen johtopäätökseen on pakko tulla, jos kerran opetetaan, että Jeesuksen kuolema on sekä sijaiskuolema että hyvityskuolema.
In this evening I heard about an odd and awful word "compensation death". When my friend told that such a word is in use among Christians, I couldn't believe my ears. When Christians are teaching that the death of Jesus means both surrogate and compensation there is a hint that God is waiting for compensation from Jesus and I think it's a most terrible concept.
Ymmärrän, että Jumala rakasti ihmiskuntaa niin paljon, että hän päätti itse pelastaa luotunsa siitä kuolemasta, joka oli automaattinen seuraus Jumalan tahdon rikkomisesta. Jumala itse alentui uhriksi, kun hän oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa (2. Kor. 5: 19). Hän on sijaisemme.
Ymmärrän, että Jumala rakasti ihmiskuntaa niin paljon, että hän päätti itse pelastaa luotunsa siitä kuolemasta, joka oli automaattinen seuraus Jumalan tahdon rikkomisesta. Jumala itse alentui uhriksi, kun hän oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa (2. Kor. 5: 19). Hän on sijaisemme.
I can understand that God loved the mankind so much that he decided by himself to save his creatures from the death the fall opened for us automaticly, because people broke against God's will. God himself descended to be a victim, when he was in Christ and reconciled the world unto himself (2. Cor. 5: 19). He is our substitute.
Sen sijaan opetus Jeesuksen suorittamasta hyvittävästä kuolemasta kuulostaa minusta yhtä hirvittävältä kuin kiirastulioppi tai oppi ikuisesta helvetistä olkoonkin, että kärsijänä on yksin Jumalan ainokainen Poika! Minkälainen hirmuvaltiaan kuva tällaisella opetuksella annetaan Jumalasta!
But a teaching about Jesus' death as a compensation seems to me more horrible than the purgatory doctrine or the doctrine of the everlasting hell no matter that there is only God's Begotten who suffers! Think about what kind of image it's giving for people about God; a despot or a tyrant!
Miten sellainen RAKKAUDEN Jumala, joka itse haluaa pelastaa ihmiskunnan ja asettaa itsensä likoon, vaatisi jotakin hyvitystä? Ja mistä tai minkä johdosta hän sitä vaatisi? Ja mikä olisi hänen vaatimansa hyvityksen määrä/aste/mitta? Tai mitä Jumalan pitäisi hyvittää?
How is it sensible/understandable that God who is LOVE and wants to save the mankind by himself and makes his everything for that could even ask for some compensation? And what for? And how much? What is his price/degree/measure? Or what for God must make some compensation?
Tulen jälleen kerran kahden Jumala-käsitteen ristiriitaan (Ehjee ja Jahve/Jehova) sekä kolminaisuusopin tuottamaan vääristymään jumaluudesta. Ehjee on Jumala, joka rakastaa luotujaan, tahtoo heidän parastaan, toimii Hyvänä Paimenena, Puolustajana, Kaikkivaltiaana Auttajana jne. Ehjee valitsi itse omasta aloitteestaan tulla auttamaan luotujaan, sillä hän on ensin rakastanut meitä. Kolminaisuusoppi jakaa jumaluuden kolmeksi eri persoonaksi/toimijaksi, ja minä puolestani ymmärrän jumaluuden olevan ainoastaan yksi persoona/toimija.
I find again the contradiction of two concepts about God (Ehyee and Yahweh/Jehovah) and the distortion about godhood made by the Trinity. Ehyee is God who loves his creatures, wants everything best for them, acts as the Good Shepherd, the Advocate, the Almighty Helper etc. His own motion was to descend himself down to help his creatures, for he has first loved us. The Trinity shares deity into three persons/authors, but I can understand that deity is only one person/author.
Jahve/Jehova on se Jumala, joka vaatii uhreja, hyvitystä, korvauksia, anteja, almuja, lahjoja jne. loputtomiin. Jahve/Jehova ei koskaan alistu uhrautumaan minkään eikä kenenkään puolesta. Hän on itseriittoinen ja ylpeä jumala. Hän on itse Saatana! Sentähden Saatanan edustaman Jahven ja todellisen Jumalan, Ehjeen, välillä on tehtävä selkeä erotus! Hyvityskuolemaopetuksella Saatana haluaa tahrata rakastavan Jumalan, Ehjeen, kuvan!
Yahweh/Jehovah is God who insists victims, sacrifices, offerings, alms, benefits, refund, compensation etc. endlessly. Yahweh/Jehovah never descends himself for anything or anybody. He is a self-important and brave god. He is Satan himself! Therefore we must understand that Satan is Yahweh and the opponent of the true God Ehyee. With this kind of teaching of compensation death Satan wants to spoil the image of the loving God, Ehyee!
Jeesuksen sijaiskuolemasta hyötyvät vain ne ihmiset, jotka uskovat hänen uhriinsa omasta puolestaan. Kaikki muut ihmiset joutuvat vastaamaan teoistaan Jumalan edessä tuomiopäivänä. Suurin tuomio tulee kuitenkin itse Saatanalle, joka on kaiken pahuuden alku ja juuri.
Only those who personally believe in the substitute death of Jesus have profit from it. All the other people have to stand for their own deeds before God in the judgment day. But Satan gets the biggest judgment, because he is the beginning and the root of evil.
Samoin kuin rikollisliigan johtaja saa suurimman rangaistuksen inhimillisessä oikeudessa, vaikka ei olisi suorittanut ainuttakaan murtoa, tappoa tai muuta rikosta, jotka hänen alaisensa ovat suorittaneet, samoin se rangaistus, jonka Pahuuden Ruhtinas tulee saamaan Jumalan oikeudessa tulee ylittämään kaikkien tuomittavien ihmisten rangaistukset.
As in a human court a leader of a criminal league gets the heavist judgment although he has not committed any crime of those his henchmen have done, just in the same way the Prince of Evil shall get in God's court the gravest punnishments and jugdments.
Juutalaisten aikanaan kerran vuodessa viettämä Suuri Sovituspäivä on esikuva Jumalan tuomiosta (3. Moos. 16. luku). Asaselille ja Jumalalle uhrattiin kummallekin eri kauris. Siis yksi ja sama kauris ei kanna Asaselin taakkaa! Saatana joutuu kantamaan omat syntinsä ja tuomaan Jumalalle hyvityksen kauheasta kapinastaan ja Jumalan tappamisesta!
The Jews had once a year the Atonement Day and it's a symbol of God's Judgment Day (Lev. the 16th chapter). There were two goats; one for God and the other for Azazel. The one and the same goat doesn't bear Azazel's burdens! Satan has to bear his own sins and give a compensation for God because of his terrible rebellion and because of his God-murder!
Ajatus Jeesuksesta sekä sovittajana että hyvittäjänä on hirvittävä harha, mutta Jeesus sovittajana ja Saatana joukkoineen hyvittäjinä kuulostaa oikeudenmukaiselta! Suuressa Sovituspäivässä näkyvät molemmat elementit (sovitus ja hyvitys), sillä Jumala on sovittaja ja Saatana hyvittäjä!
It seems to me that it's an awful illusion to think that the death of Jesus is both substitute and compensation. But to think that Jesus is our substitute and that Satan with his troops must make compensation for God sounds fair and righteous! Both elements (atonement and compensation) can be seen in the Atonement Day (in two goats), for God gives atonement and Satan must make compensation!
JOS sanaa "hyvityskuolema" voidaan ylipäätään käyttää, mielestäni se viitta ennemmin Saatanan ja hänen joukkojensa kuolemaan kuin Jeesuksen kuolemaan. Jeesuksen kuolema tuottaa syntien anteeksiannon ja vapautuksen kuolemasta, ja hänen pyhä elämänsä tuottaa voiman uudistettuun ja pyhään elämään.
On the whole IF it's legitimate to use such a word as "compensation death", I think that it refers rather to the death of Satan and his troops than to the death of Jesus. We are allowed to enjoy of the fruit of the death of Jesus as forgiveness and deliverance from death and of the fruit of his holy life as power for a renewed and holy life.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti