lauantai 30. heinäkuuta 2011

Jumalan tunteminen * To know God

Sellainen väite, että emme voi tuntea Jumalaa kunnolla, ellemme tiedä hänen nimeään, on mielestäni täysin huuhaata. Ajatelkaamme esim. omia kokemuksiamme! Saatamme tuntea hyvinkin monia sellaisia ihmisiä, joiden nimestä meillä ei ole mitään tietoa. Ja päin vastoin; voimme elää läheisessä kontaktissa vuosikausia ihmisen kanssa, jonka nimi on meille varsin tuttu, mutta emme oikeasti tunne häntä juuri lainkaan!

I think it's just nonsense to claim that we can't be acquainted with God, if we don't know his name. Let's think for example our own experiences! We may be acquanted with many people without knowing their names at all. And conversely; we may have been living many years with some-one whose name we know very well but actually we are not acquanted with him/her any way.

Mielestäni on syytä katsoa, mitä raamatussa sanotaan Jumalan tuntemisesta:
"Siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
Joka sanoo: 'Minä tunnen hänet', eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä. 
Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme." (1. Joh. 2: 3 - 5)
"Jos joku sanoo:'Minä rakastan Jumalaa', mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastaa myös veljeänsä." (Joh. 4: 20, 21). 

I think we have a good reason to read some Bible verses:
"And hereby we do know that we know him, if we keep his commandments.
He that saith, I know him, and keepeth not his commandments, is a liar, and the thruth is not in him.
But whoso keepeth his word, in him verily is the love of God perfected; hereby know we that we are in him." (1. John. 2: 3 - 5)
"If a man say, I love God, and hateth his brother, he is a liar: for he that loveth not his brother whom he hath seen, how can he love God whom he hath not seen?
And this commandment have we from him. That he who loveth God love his brother also." (1. John. 4: 20, 21)

HUOMIO! NÄISSÄ JAKEISSA EI PUHUTA MITÄÄN JUMALAN NIMESTÄ! 

ATTENTION! THERE IS NO MENTION OF ANY GOD'S NAME IN THESE VERSES!

Nimi on ollut raamatullisina aikoina kyllä tärkeä asia, mutta sitä ei ilmeisesti annettu lapselle heti syntymän jälkeen tai jos annettiinkin, sitä saatettiin muuttaa elämän varrella vastaamaan tämän oleellista luonnetta.
"Muinaisina aikoina nimiä ei annettu hätiköiden - miehen nimi saatettiin muuttaa hänen ollessaan jo aikuinen - ja siitä syystä nimillä oli merkitystä." Ollus: Väinämöisen juuret

In the ancient times names were important, but they may have been changed even in the adulthood to describe better the personality of the owner of the name.

Koska kukaan meistä ei ole nähnyt Jumalaa (Joh. 1 : 18), emmekä  siitä syystä voi tuntea häntä täydellisesti, me emme voi tässä ajassa tietää hänen nimeään. Tätä ajatusta tukee myös Ilmestyskirjan teksti 19: 12, joka kuvaa hetkeä, jolloin Jeesus saapuu kirkkaudessaan:
"... hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse."

Nobody has ever seen God (John 1: 18), therefore nobody can totally be acquainted with him and call him with a certain name in this mortality. Even one text of the Revelation  (19: 12) has the same idea: "... he had a name written, that no man knew, but he himself."... and it's question of the moment when Jesus comes back.

Jos Jumala olisi paljastanut oman nimensä luomakunnan alussa, Pahuuden Ruhtinas olisi takuulla ottanut sen käyttöönsä ja tehnyt siitäkin suuren sekoituksen.

If God had revealed his name in the very beginning of the universe, the Prince of Severity had certainly taken it and mixed it.

Jumala on ilmoittanut itsestään oleellisimman asian, josta voimme hänet tuntea, jos niin tahdomme! Itse asiassa Jumalan nimi sisältää jokaisen ihmisen nimen, koska jokainen ihminen on toisten lähimmäinen, jonka rakastamista Jumala meiltä odottaa!

God has informed us the most important things of himself, and they are enough for us to be acquainted with him if we want so! Actually God's name contains every human name, for every man/woman is a neighbour to the others, who are bound according to God's will to love him/her.

Jeesuken opetuksen mukaan me voimme tunnistaa ja tuntea toiset ihmiset heidän "hedelmistään" eli teoista (Matt. 7: 16). Tämä tunnistaminen pätee myös Jumalan ja ihmisen väliseen suhteeseen puolin ja toisin. Vaikka Jumala tietää jokaisen ihmisen nimeltä, hän tunnistaa/tuntee vain ne, jotka tekevät hänen tahtonsa (Matt. 7: 23; 12: 33; 25: 12). 

Jesus said that we can know other people by their fruits ot their deeds (Matthew 7: 16). It's the same thing in the affair between God and man and in every human relationship. God knows every people by their names, but he shall know only those who are willing to fulfill his holy will (Matthew 7: 23; 12: 33; 25: 12).

Tärkeämpää kuin Jumalan nimen tietäminen on hänen voimansa tunteminen (Matt. 13: 11; 22: 29). MUTTA okkultismissa leikitään (ihmisten tekemillä/antamilla) Jumalan nimillä, ja varsinkin nimellä Jahve/Jehova, jota vastaavat hepreankieliset konsonantit יהוה ovat siinä keskeinen asia! 

It's much more important to know God's power that to know his name (Matthew 13: 11; 22: 29). But in Occultism people are playing with God's/god's (human made) names and especially with the name Yahweh/Jehovah and it's Hebrew consonants יהוה which are in the focus of Occultism!










11 kommenttia:

  1. minä näen uskovissa teeskentelyä, viattomuuteen kiedottua kateutta ja ihan vaan ymmärtämättömyyttä. minusta nämä seikat voivat johtaa siihen, että okkultismi tosiaan saa valtaa uskovissa ja seurakunnissa. eipä siinä muuta voi kuin pitää itsensä ja perhekuntansa raittiina okkultismista.

    VastaaPoista
  2. Kovin samalta näyttää täältäkin katsottuna. Eihän okkultismi ole sen kummempaa kuin selkänsä kääntämistä Jumalalle. Se sai alkunsa Luciferin kateudesta ja ymmärtämättömyydestä ja johti hänen loputtomaan teeskentelyynsä. Jokaisen on katsottava itse eteensä!

    VastaaPoista
  3. tämä salaisuus paljastetaan lapsenmielisille. kaikessa suloisuudessaan ja ihanuudessaan se on hyvin yksinkertainen.

    VastaaPoista
  4. Usko ei voi olla monimutkainen asia, koska Jeesus kehoitti kuulijoitaan tulemaan lasten kaltaisiksi! Siksi monimutkainen teologia ei johda Jumalan luo!

    VastaaPoista
  5. Huom! Kaksi kommenttia alussa ovat "pudonneet" Tervetulo-osiosta tämän kirjoituksen yhteyteen, kun siirsin sitä eteenpäin tehdäkseni tilaa tälle tekstille.

    VastaaPoista
  6. ... kommentit eivät siis seuraa tekstejä, jos tekstien paikkaa siirretään.

    VastaaPoista
  7. Viimeisen ahdingonajan Jumalan lapset tunnetaan siitä, että heillä on "JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKO" (Ilm. 14: 12). Johannes ei mainitse sanallakaan Jumalan nimeä!

    VastaaPoista
  8. What is characteristic to God's children? "GOD'S COMMANDMENTS AND THE FAITH OF JESUS" (Rev. 14: 12)! John didn't mention the name of God!

    VastaaPoista
  9. Jumala kieltää toisessa käskyssään (2. Moos. 20: 4 -6) Jumalan kuvan tekemisen. Jumalan kuva voi olla aivan yhtä hyvin sanallinen kuin kuvallinenkin, sillä sanat vaikuttavat kuviin ja kuvat sanoihin. Kolminaisuuden määrittely on tuottanut kolminaisia kuvia Jumalasta!

    VastaaPoista
  10. Alkukristityt olivat haluttomia tekemään kuvaa Kristuksesta! Ensimmäinen kuva Jeesuksesta on peräisin katakombimaalauksesta vuodelta 375. Kun Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 352 aloitettiin jumaluuden sanallinen määritteleminen, kuvat seurasivat siis välittömästi perässä!

    VastaaPoista
  11. http://uskotoivorakkaus.fi/jeesus/jeesuksen-kuvat

    VastaaPoista