Pentateukki
tarkoittaa raamatun viittä ensimmäistä kirjaa, jotka Luther kirjasi Mooseksen nimiin. Noiden viiden kirjan "alkuperäiset" nimet ovat Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri ja Deuteronomium. Juutalaisilla ne ovat kukin omana kirjakäärönään, mistä johtuu sana "penta" eli viisi.
Pentateuch
Pentateuch means the five letters in the beginning of the Bible, which Martin Luther named according to Moses. The original names of those letters/books are: Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers and Deuteronomy. The Jews have them in five scrolls, therefore the word "penta" meaning five.
Martti Luther
siis kirjasi nuo viisi kirjaa Mooseksen nimeen, ja hänen mallinsa on siirtynyt saksankielisestä raamatusta myös suomenkieliseen versioon. Pysähtyessämme ajattelemaan asiaa tarkemmin huomaamme, että Mooses kyllä liittyy neljään noista viidestä kirjasta (2., 3., 4. ja 5.). Genesis (Lutherin mukaan "1. Mooseksen kirja") ja sen kertomat tapahtumat eivät liity Mooseksen aikaan, sillä hänen syntymästään kerrotaan vasta Exoduksessa.
Martin Luther
It was Martin Luther who named those five books according to Moses and his pattern has been transmitted from German into Finnish. It's true that we can find Moses in four books (the second, the third, the fourth and the fifth). But there is no mention of Moses in Genesis, for his birth is revealed in the beginning of Exodus.
Mooseksen tekstiä
Mooseksen kirjoittamana tekstinä pidetään varmuudella lyhyttä jaksoa Exoduksessa (2. Mooseksen kirjassa); 2. Moos. 20: 22 - 24: 4.
The text of Moses
Many researchers think that Moses has written most surely a short chapter in Exodus; Ex. 20: 22 - 24: 4.
Olisiko kuitenkin mahdollista, että Mooses on kirjoittanut nuo kaikki viisi kirjaa sanasta sanaan?
Could it be possible that Moses has written all those five books word for word?
Puoltava näkökanta
Jeesus viittasi useaan otteeseen Moosekseen (Matt. 8: 4; 19: 8; 22: 24; 23: 2; Luuk. 24: 27; Joh. 3: 14; 5: 45, 46; 6: 32; 7: 19, 22, 23).
A supporting aspect
Jesus mentioned Moses many times (Matthew 8: 4; 19: 8; 22: 24; 23: 2; Luke 24: 27; John 3: 14; 5: 45, 46; 6: 32; 7: 19, 22, 23).
Torjuva näkökanta
Jeesus olisi voinut viitata Moosekseen, vaikka tämä ei olisi kirjoittanut sanaakaan pyhiin teksteihin, sillä tunsivathan juutalaiset perimätiedon kautta omat juurensa ja historiansa.
Pentateukin sisältämiä Messiasta koskevasta ennustuksia on seitsemän (1. Moos. 3: 15; 22: 18; 49: 10; 2. Moos. 34: 25; 4. Moos. 24: 17; 5. Moos. 18: 18; 21: 23), ja kolme niistä löytyy Genesiksestä (johon Mooseksen elämä ei suoranaisesti liity). Viitatessaan Moosekseen Jeesus ei kuitenkaan täsmentänyt tarkemmin, mihin pyhien kirjoitusten kohtaan hän viittasi.
A resisting aspect
It was possible for Jesus to mention Moses even he hadn't wrote a word, for the Jews did know very well their roots and history through the tradition.
There are seven prophecies concerning the Messiah (Gen. 3: 15; 22: 18; 49: 10; Ex. 34: 25; Num. 24: 17; Deut. 18: 18; 21: 23) in Pentateuch and we can find three of them in Genesis. When Jesus mentioned Moses he never specified the text.
Hämmennyksen aiheita
1. Jos Mooses olisi ainoa Pentateukin kirjoittaja,
* miksi hän olisi kirjoittanut samoja asioita kahteen kertaan (esim. luomiskertomukset/ 1. Moos. 1: 1 - 2: 3 ja 2: 4 - 25 ja käskyt/ 2. Moos. 20: 2 - 17 ja 5. Moos. 5: 6 - 21),
* tai miksi hän olisi kertonut asioista kahdella eri tavalla (esim. eläinparit arkissa sekä Aabrahamin ja Saaran kaksi hyvin samanlaista muukalaisuutta kahdessa eri paikassa),
* tai miksi hän olisi antanut samoja määräyksiä moneen kertaan eri sanoin kerrottuna (vrt. 2., 3. ja 5. Moos. kirja),
* tai miksi hän olisi vaihdellut kirjoitustyyliään?
2. Osasiko Mooses kirjoittaa? Milloin äännekirjoitus keksittiin?
Mooseksen arvellaan eläneen 1500 - 1200 eaa. välisenä aikana. Exodus eli lähtö Egyptistä on ajoitettu n. vuoteen 1445 eaa. Kuitenkin Ramses II, jonka on arveltu olevan Mooseksen aikainen farao, eli 1279 - 1213 eaa.
Foinikialaista äännekirjoitusta käyttänyt kulttuuri kukoisti Välimeren itäpuolella n. 1200 - 900 eaa. Tämä pelkkiä konsonantteja käyttävä äännekirjoitustapa vaikutti myös hepreankielen kehittymiseen.
3. Jo keskiajalla epäiltiin Mooseksen osuutta Pentateukin kirjoittajana, mutta 1900-luvulla teologien parissa yleistyi käsitys, jonka mukaan Pentateukki on syntynyt pitkän ajan kuluessa ehkä 900-luvulta eaa. lähtien ja saanut nykyisen muotonsa n. 400 eaa.
Pentateukin katsotaan syntyneen toimittajien yhteen kokoamista neljästä eri lähteestä, jotka ovat Jahvisti (vanhin), Elohisti, Deuteronomium ja Pappiskirja (nuorin). Modernin eksegetiikan mukaan Pentateukki on todennäköisimmin koottu nykymuotoonsa Persialaisvallan aikana 400-luvulla eaa. Pentateukin erilaisten osien tunnistus on tehty vertaamalla kirjoitustyyliä ja sitä, mitä Jumalan nimeä kulloinkin käytetään.
Reasons for confusion
1. If Moses were the only author of Pentateuch
* why did he write twice about some issues (for example two stories of creation/ Gen. 1: 1 - 2: 3 and 2: 4 - 25 AND two times the law/ Ex. 20: 2 - 17 and Deut. 5: 6 - 21),
* or why did he make two versions of the same story (for example the animals in the arch and about Sarah and Abraham as strangers),
* or why did he repeat many times the same orders (compare Exodus, Leviticus and Deuteronomy),
* or why did he change his style of writing?
2. Could Moses write? When the writing by letters was invented? Perhaps Moses lived in 1500 - 1200 B.C. The Jews left from Egypt 1445 B.C. The pharaoh Ramesses II lived 1279 - 1213 B.C., and it's said that he was the pharaoh when Moses lived. The Phoenician culture with the skill of writing by letters prospered 1200 - 900 B.C. They used only consonants in their writing... like in Hebrew also.
3. Even in the Middle Ages the authorship of Moses was doubted but in the 20th century the theologians began to think that Pentateuch has been written during a long period (900 B.C. - 400 B.C). Pentateuch has been made of four sources: Yahwist (the oldest one), Elohist, Deuteronomy and Levitic (the youngest one). According to the modern exegetics Pentateuch has got it's form in the time of the Persians in 400 B.C. The four parts of Pentateuch have been identified by comparing the writing and the name of God.
Oma ajatukseni
Luku- ja kirjoitustaito ei ole koskaan ollut välittömästi koko kansan hallinnassa, vaan aina harvat ja etuoikeutetut yhteiskunta-asemansa puolesta ns. "paremmat" ihmiset ovat oppineet tuon taidon ensimmäisinä. Tavallisen kansan silmissä nuo harvat ja valitut ovat olleet ns. "viisaita".
Raamatussa mainituista henkilöistä "viisaan" nimen on saanut Daavidin poika, kuningas Salomo, jota tituleerataan (suomeksi) erään kirjansa otsikossa jopa "saarnaajaksi". Siksi kysyn:
voisiko Salomolla olla sormet pelissä ns. Mooseksen kirjojen kirjoittamisessa?
Pentateukin kokoamisajankohdaksi esitetty 900 eaa. sopii vallan mainiosti myös Salomoon, koska hän hallitsi Jerusalemissa 971 - 931 eaa.
Salomo rakennutti temppelin Jumalalle (1. Kun. 6. luku) ja pyysi nöyrästi hänen ohjausta elämäänsä (1. Kun. 3: 6 - 9). Kuitenkin Salomon lukuisat pakanakansoista hankitut ja saadut vaimot vaikuttivat hänen ajatteluunsa ja uskoonsa hyvin negatiivisesti (1. Kun. 11: 1 - 8), niin että hänen aikanaan uhrikukkulat ja aserakarsikot yleistyivät myös Israelin kansan keskuudessa. Vaikka Salomo ilmeisesti katui tekojaan ja teki parannuksen juuri ennen kuolemaansa, hänen harhapolkunsa ovat jättäneet lähtemättömät jälkensä okkultismiin, jossa Salomoa pidetään kenties tärkeinpänä oppi-isänä.
Kirjoitin aikaisemmin Shem ha-Mephorash'sta, joka tunnetaan ns. Jumalan laajennettuna יהוה -nimenä. Siinä Salomo on taiteillut 2. Moos. 14: 19 - 21: n sisältämistä hepreankielen kirjaimista 72 kolmikirjaimista epäjumalan nimeä, jotka hän on liittänyt tetragrammiin יהוה . En lainkaan ihmettelisi, vaikka hän olisi tuollaisen nimitehtailun jälkeen kirjoittanut tuon saman tetragrammin kymmeniä tai satoja kertoja myös Pentateukin teksteihin siinä harhakuvitelmassaan, että kaikki jumalat auringon alla ovat sittenkin vain yksi ja sama.
My opinion
The ordinary people have never been the first to read and write but very few "better" people have been privileged to learn that skill. Such people have been called "wise" by the ordinary men.
Solomon in the Bible is such a man. He has been called a "wise" man. Therefore I'm asking could it be possible that it is Solomon who has written the texts of Pentateuch? He was a king in Jerusalem in 971 - 931 B.C.
Solomon built a temple for God (the 6th chapter in 1 Kings) and asked God's quidance very meekly (1 Kings 3: 6 - 9). However his pagan wifes had a very bad effect on his thinking and religion (1 Kings 11: 1 - 8) and idolatry was very common among the Jews in the time of Solomon. Maybe as an old man Solomon did regret his godlessness but he has left his strong fingerprints on Occultism.
Earlier I have written about Shem ha-Mephorash made by Solomon. Based on Ex. 14: 19 - 21 he connected 72 idol names to the tetragrammaton יהוה in Shem ha-Mephorash. I think that after such a name cretion it would be quite easy and natural for him to write tens or hunders times the tetragrammaton also in the texts of Pentateuch thinking that all gods/idols are the same and one with Yahweh/Jehovah.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti