maanantai 19. syyskuuta 2011

Böhmen tetraktys * Böhme's tetraktys




Satuin näkemään kyseisen symbolin netissä etsiessäni heprean kieleen liittyviä sivustoja. Oli ihan pakko pysähtyä hetkeksi tutkimaan sen sisältöä ja viestiä.

I saw this symbol in internet when I was seeking for the Hebrew pages. I had just to stop for awhile and check it through.

Netistä löytämäni tiedon mukaan kyseinen symboli komeilee mormonien Mantin temppelissä Utahissa. Mutta symbolin varhaisempi käyttäjä ja kenties sen tekijä on saksalainen mystikko, luonnontieteilijä, luterilainen ja ammatiltaan suutari Jakob Böhme (1575 - 1624). Hän sai vuonna 1600 mystisiä näkyjä, joista eräässä hän näki valokeilan, joka paljasti maailman hengellisen rakenteen ja hyvän ja pahan välisen suhteen. Böhmen ajatteluun vaikuttivat mm. Paracelsus (okkultisti), uusplatonismi ja alkemistit, vaikka hänen kerrotaan pysynyeen tiukasti kristillisessä perinteessä.

I found that this symbol is in the Manti Utah Temple. But the first one who used this symbol or even made it was Jacob Böhme (1575 - 1624), a German mystic and naturalist, lutheran and a shoemaker. In 1600 he had mystic dreams/visions, and in one of them he saw a shaft revealing the spiritual structure of the world and the affairs between good and evil. Paracelsus (occultist), New-Platonism and alchemists had an influence on Böhme's thinking although he kept tight in the Christian tradition.

Katsokaamme nyt itse symbolia. Säteillä täytettyyn palloon (aurinko ?) on kirjoitettu sana "CHRISTUS". Pallon sisällä olevaa nurinpäin käännettyä sydäntä ympäröivät (liekeissä) sanat "IESUS" ja "IMMANUEL". Sydämen sisällä olevassa kolmiossa tetragrammatonin (JHWH/JAHVE/JEHOVA) hepreankieliset kirjaimet on järjestelty pythagoralaisten pyhänä pitämän kolmion (tetraktys) mallin mukaisesti. Pythagoraan tetraktyksen ajateltiin sisältävän kaikki maailman kuvaamiseen tarvittavat luvut yhdestä kymmeneen (ylin rivi: 1 piste, toinen rivi 2 pistettä, kolmas rivi 3 pistettä ja alin rivi 4 pistettä, yhteensä 10 pistettä). http://fi.wikipedia.org/wiki/Tetraktys

Let's look the symbol itself. On the ball (the sun ?) filled with rays there is a word "CHRISTUS". Inside the ball around the heart upsidedown there are words (in flames) "IESUS" and "IMMANUEL". Inside the heart there is a triangle filled with the consonants of the Hebrew tetragrammaton (YHWH/YAHWE/JEHOVAH) according to the pattern of the holy triangle of Tetraktys made by Pythagoras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetractys

Böhmen tetraktys muistuttaa erehdyttävästi pythagoralaista mallia, mutta sen sisältämä lukuarvo on aivan toinen. Voimme laskea kolmion sisällä olevien heprean konsonattien summan, kun sijoitamme niiden paikalle oikeat luvut: jod = 10, he = 5 ja waw = 6. Summaksi tulee siis 72, joka on sama kuin Goetia demonien lukumäärä.

Böhme's Tetraktys reminds very much the pattern of Pythagoras, but it's numeral value is quite different. We can count it after setting the right numbers instead of the Hebrew conosonants in the triangle: yod = 10, heh = 5 and wau = 6. The sum is 72, the number which refers to the Goetia demons.

Tetraktys-kolmion alapuolella lukee hepreaksi Jeshoshuah (eräs tapa kirjoittaa nimi "Jeesus"). Tämän sanan lukuarvo on 326. Tehkäämme pieni yhteenlaskusuoritus: 72 + 326 = 398. Sama gematrinen lukuarvo (398) on myös sanalla "shamanismi". 

Under the Tertaktys-triangle there is a word "Yeshoshuah" (one way to write the name of "Jesus"). The numeral value of this word is 326. When we add 72 to 326, we'll get 398, a gematric number which refers also to "shamanism".

Koko symbolin ydin näyttää olevan Jeshoshuah-sanan keskimmäinen shin-kirjain, joka okkultismissa merkitsee "purevaa hammasta" ja viittaa "Vanhan Käärmeen" hampaaseen, joka pistää "vaimon siementä" (Jeesusta) kantapäähän (1. Moos. 3: 15). Shin-kirjaimen päällä näkyy myös jod-kirjain, joka kuvaa okkultismissa juuri "siementä"

The focus of the whole symbol seems to be the Hebrew shin-letter in the middle of the word "Yeshoshuah". Shin means in occultism "a biting tooth" and refers to the tooth of the "Old Serpent", which shall bruise the heel of the "woman's seed" (Gen. 3: 15). On the letter shin we can see also a little yod, which refers to a seed in occultism.

Sydämen kaarissa oleva Jumalaa tarkoittava sana "EL" (sanan "Immanuel" viimeinen tavu), muuttuu heprealaisittain kirjoitettuna kieltosanaksi "EI", jos kirjaimet vaihtavat paikkaansa. 

The two letters (EL meaning "God") on the bows of the heart (from the word "IMMANUEL") turns to be a Hebrew negative (meaning "no"), if we put the letters in opposite order.

Edustaako tämä symboli Jumalaa vai hänen vastustajaansa, Perkelettä?

Symbolin shamanistisuus avautuu täydellisesti, kun huomaa, että myös sydämen ympärille kirjoitattujen sanojen summa on 398. ("IESUS" / 62 ישוע   ja "IMMANUEL" /  עמנואל  332 ).

Does this symbol refer to God or to his opponent, Devil? 

The shamanism of this symbols opens totally, when we notice that even the sum of the two words written on the heart  ("IESUS" / 62 ישוע   ja "IMMANUEL" /  עמנואל  332 ) is 398.

Vaikka tämä symboli on pelkkää gematrista leikkiä, se kertoo minulle kuitenkin, miksi tetragrammaton (JHWH) ja kolminaisuus/kolmio ovat tärkeitä tekijöitä kritillisyydessäkin. Jumalan täydellinen pelastusteko ei aukene pisaraakaan tämän symbolin kautta, eikä se tuo Jumalaa vähääkään lähemmäksi ihmistä. Mutta Saatanan palveluksessa tarvitaan symboleja, emblemejä, sigilejä yms. rekvisiittaa.

I think this symbol is a mere gematric game/play, but however I can understand now why the teteragrammaton (YHWH) and the Trinity/triangle are used also in Christianity. This symbol doesn't tell anything about the salvation God fulfilled neither does it bring God nearer to us. But Satan needs symbols, emblems, sigils etc.




Wienin Stefansdomissa yksi Pyhän Kolminaisuuden persoonista pitelee kädessään ristiä, keskimmäisellä on kädessään kyyhkynen ja kolmannen päätä koristaa pyhä kolmio.

In Stenfansdom of Wien one person of the Holy Trinity is holding a cross, the one in the middle has a dove in his hands and the head of the third one is decorated with a holy triangle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti