perjantai 11. maaliskuuta 2011

Sanat Jumalan valtaistuimessa * The words on God's throne



Sekä Hesekiel  (Hes. 1. luku) että Johannes (Ilm. 4. luku) saivat nähdä näyssä Jumalan valtaistuimen. Hesekielin ja Johanneksen kerronta poikkeaa paljonkin toisistaan, mutta yhteistä niille molemmille on neljä olentoa ja niiden kasvot (Hes. 1: 8 - 10; Ilm. 4: 6, 7). Sekä Hesekiel että Johannes näkivät olennoilla leijonan, härän, kotkan ja ihmisen kasvot. Hesekiel näki nuo neljät kasvot jokaisella neljällä olennolla, mutta Johannes näki kunkin olennon kantavan vain yksiä kasvoja.

Both Ezekiel (the first chapter of Ezekiel) and John (the fourth chapter of Revelation) saw God's throne in a vision. Ezekiel's explanation differs a little from John's text, but the common thing in the both visions are four creatures or four faces (Eze. 1: 8 . 10; Rev. 4: 6, 7). They saw the faces of a lion, an ox/ a calf, an eagle and a man. Ezekeil saw four faces per a creature and John only one.

Näen noissa profeettojen näyissä viestin siitä lunastussuunnitelmasta, joka Jumalalla on ollut valmistettuna jo ennen maailman perustamista (Ef. 1: 4: 2. Tim. 1: 9). Jumalan valtaistuin edustaa Jumalan ajattelua ja luonnetta, tahtoa ja päämäärää. Jumalan valtaistuin on kaiken perusta, sillä sen varaan on luoto koko maailmankaikkeus. Jumalan suunnitelmiin kuului hamasta ikuisuudesta myös varautuminen mahdollisiin häiriötekijöihin hänen luomakunnassaan. Jumalan täydellinen suunnitelma on "kirjoitettu" ja "rakennettu" hänen valtaistuimeensa.

I can understand that those faces bear a symbolic story of God's salvation, which he prepared already before the creation of the universe (Eph. 1: 4; 2. Tim. 1: 9). God's throne represents his character and thinking, his will and goal. God's throne is a foundation of all, for everything has been created on it. God had prepared himself also against every distraction. His perfect program has been written on his throne.

Johannes kirjoittaa evankeliumissaan: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut" (Joh. 1: 18). Ymmärrän tämänkin Johanneksen tekstin yhtä symbolisena kuin Hesekielin kirjan ja Ilmestyskirjan tekstitkin. Koska "Jumala on Henki/henki" (Joh. 4: 24), häntä ei voi kukaan luotu nähdä. Sentähden Jumalalla pitää olla "kasvot", joista hänet voi tunnistaa. Noista Hesekielin ja Johanneksen mainitsemista neljästä kasvosta "Ihmisen kasvot" ovat tietenkin läheisimmät ja rakkaimmat meille ihmisille.

John writes in his gospel: "No man hath seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he hath declared him" (John 1: 18). I can understand also this text as symbolicly as Ezekiel's and John's Revelation's text. Because God is a spirit no man can ever see him. Therefore God must have a face, which we can identify. Of course we prefer a "human face" to the others mentioned in the book of Ezekiel and Revelation.

Jumala sai ihmiskasvot, kun hän "tuli lihaksi" (Joh. 1: 14) eli ihmiseksi Yeshuassa Messiaassa. Vaikka Yeshua joutui kohtaamaan Jumalan vastustajan, Saatanan, ihmisyydessä, hän hankki vastustajastaan Perkeleestä voiton kuin leijona. Ihmisenä Yeshua polveutui Juudan sukukunnasta (1. Moos. 49: 9), ja siksi Johanneskin kutsuu häntä "jalopeuraksi (=leijona) Juudan sukukunnasta" (Ilm. 5: 5).

God got a human face when "the word was made flesh" (John. 1: 14) in Yeshua the Messiah. Although Yeshua had to face God's opponent, Satan, in human flesh, he defeated the Devil like a lion. As the Son of man Yeshua comes from the tribe of Judah (Gen. 49: 9), and therefore even John calls him "the Lion of the tribe of Juda" (Rev. 5: 5).

Härkä on yksi uhrieläimistä (Ps. 51: 21; 66: 15). Ihmiskunnan lunastamiseksi tarvittiin uhri. Uhria ei tarvittu kuitenkaan petetyn ja vihaisen Jumalan lepyttämiseksi eikä ihmisten ostamiseksi Saatanalta, jonka on katsottu ikään kuin ryöstäneen ihmiset itselleen syntiinlankeemuksessa, vaan kuoleman kuittaamiseksi/voittamiseksi. Jumalan alkuperäisen ja viisaan asetuksen mukaan tottelemattomuutta seuraa kuolema (1. Moos. 2: 16, 17). Syntiinlankeemuksessa kuolema tuli ihmisen osaksi. Ihminen valitsi kuoleman. Mutta Jumala osoitti rakkautensa ihmistä kohtaan siinä, että hän kantoi ja kärsi itse henkilökohtaisesti ihmisen saaman rangaistuksen. Yeshua ristiinnaulittiin jokaisen ihmisen syntien puolesta.

An ox is a sacrifice animal (Ps.51: 19; 66: 15). To save the mankind a sacrifice was needed. But the sacrifice was not needed to satisfy a cheated and angry God nor to buy the mankind from Satan. It seems to some people that Satan robbed the mankind in Eden to himself, but God had to defeat death. According to God's original and wise planning death comes after disobedience (Gen. 2: 16, 17). The Fall ment Death. The human couple did choose it. But God's love was shown us, when he descended himself to a spadegoat. Yeshua was crucified because of the sins of every man.

Mutta kuolema ei voinut pitää otteessaan Yeshuaa, koska hän ei ollut langennut Saatanan ainoaankaan kiusaukseen. Yeshua noudatti kaikessa jumalallista pyhää tahtoa. Siksi hän nousi kuolleista, niin kuin  kotka nousee siivillään ylös vapauteen. Pahuuden Ruhtinaan voittajana Yeshua myös kantaa jokaista häneen uskossa turvautuvaa ihmistä kuin kotkan siivillä  (2. Moos. 10: 4; Ilm. 12: 14) konkreettiseen turvaan ja suojaan Saatanan kiusauksilta, viettelyksiltä ja raivolta.

But Death couldn't arrest Yeshua, because he had not fell into any temptation of Satan. Yeshua followed the divine will in every case. Therefore he came out of the tomb like an eagle rises up with it's wings to the freedom. As the Winner of the Prince of Death Yeshua is carring on eagle's wings everyone who relies on him (Ex. 10: 4; Rev. 12: 14), he carries them to a concrete refuge away from Satan's temptations and rage.

Näin Jumala on kaikkitietävyydessään järjestänyt syntiinlangenneiden ihmisten avuksi ihmiskasvoisen Auttajan, jolla on leijonan voimat voittaa vastustajansa Perkele, joka on härkänä uhrattu ja teurastettuna karitsana (Ilm. 5: 6) kantanut ihmiskunnan osaksi tulleen kuolemantuomion ja joka nousi kuolleista voittajana siivilleen kuin kotka, ja kantaa vahvoilla kotkan siivillään kaikkia häneen turvautuvia ihmisiä Saatanan raivon ulottumattomiin. Tällaiset armon sanat voin lukea Jumalan valtaistuimen perustuksista.

The Almighty God has given us a human faced Helper, who is powerful like a lion, who has been slain like an ox/a calf or a Lamb (Rev. 5: 6), but who came out from the tomb and was risen into heaven like an eagle which is rising on it's wings. We can read this kind of merciful words on God's throne.

Kaikki raamatussa esitetyt kuvat ja sanat koskien Jumalaa ja hänen valtaistuintaan ovat luonnollisesti symbolista kieltä. Sillä Jumalahan on HENKI, ja sellainen olento ei istu kirjaimellisesti millään istuimella. Mutta kaikki kuvat, symbolit, sanat ja kielikuvat on annettu meille ihmiskielellä, että ymmärtäisimme Jumalan suorittaman pelastusteon omalla kohdallamme. Rakastava Jumala korkealla ja ylhäilessä valtaistuimella on tae siitä, että meistä huolta pitävä taivaallinen Isämme pystyy voimallisesti pelastamaan meidät Vihollisen vallasta!

All pictures and words concerning God in the Bible are symbolic. God is a SPIRIT, and such a creature doesn't sit on any concrete seat. But all pictures, symbols and words have been given us in human language that we can better understand the salvation God fulfilled. The loving God sitting on his high throne is a quarantee that he is worthy to save us from his Anamy!

Seuraavassa kirjoituksessani kerron, miten näen Saatanan rakentaman peilikuvan Jumalan valtaistuimeen kirjatusta pelastusuunnitelmasta, eli miten syntyi Jahve/Jehova ja pyhä kolminaisuus.

In the next blog text I'll tell what I'm thinking about the reflection which Satan made according to God's throne or how Yahweh/Jehovah and the holy trinity were created.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti